مهمترین محورهای برنامه به شرح زیر است؛
- رد 90 درصدی کنکور محوری آموزش و پرورش در نظرسنجی ثریا
- آیا آنهایی که صنعت کنکور را به دست دارند، برای آموزش و پرورش تصمیمگیری میکنند؟
- تحول بنیادین آموزش وپرورش با تغییرات سطحی و ظاهری محقق نمیشود
- باید پارادیم و رویکردهای نظام آموزشی متحول شود
- مدارس باید دانش آموزان را برای زندگی آماده کنند نه صرفا کنکور و امتحان
- بسیاری از متون درسی، اضافی و در زندگی بلااستفاده هستند
سوال نظرسنجی برنامه به شرح زیر است که 10 درصد گزینه یک و90درصد گزینه دو را انتخاب کردند؛
بنظر شما کدام یک باید هدف اصلی مدارس و نظام آموزش و پرورش باشد؟
1- آماده سازی دانش آموزان برای امتحان و کنکور
2- آموزش دانش و مهارتهای لازم برای زندگی
جذر گرفتن هیچگاه در زندگی به درد مردم نخورده است اما مدارس پر است از امتحانهای آنچنانی جذر...
دکتر علی عبدالعالی، مدیر گروه ارتباط با مدارس دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به اولین سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه بنظر شما ریلگذاری و راهی که آموزش و پرورش ما در پیش گرفته است، درست است یا خیر، اظهار داشت: برای پاسخ به این سوال باید بپرسیم که خروجیهای مدارس ما چقدر مفید هستند؟ بطور مثال خیلی از افراد بلد نیستند جذر بگیرند چراکه واقعا جذر گرفتن در دوره دانشآموزی به دردشان نخورده است و با این حال ما هنوز انواع و اقسام جذرها مثل جذر عدد اعشاری و با دقتهای بالا و امتحان جذر را از بچهها میگیریم.
دانشآموزان باید با حافظ مانوس باشند نه اینکه بدانند چه سدهای زندگی میکرده است
وی در ادامه گفت: تاریخ ادبیات برای دانش آموزان بسیار تلخ است درصورتیکه دانشآموزان ما باید با حافظ ناموس باشند نه اینکه حفظ کنیم حافظ در چه دورانی زندگی میکرده است یا اینکه بدانیم اورست چند متر بوده است؟ برای چی باید یک دانش آموز باید این اطلاعات را بداند؟ بعنوان مثال چرا ما زبان یکی از کشورهای آفریقایی دور افتاده را یاد نمیگیریم؟ چون به دردمان نمیخورد. بنظر بنده آموزش و پرورش ما لبریز از مطالب حجیم و به درد نخور است و و در عوض جای مطالب بسیار مفید و به درد بخور خالی است.
چرا بعد از 37 سال از انقلاب اسلامی هنوز نتوانستهایم فارغ التحصیلانی را با معیار دینی و در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم؟
اردوان مجیدی، پژوهشگر مجموعه آموزشی مکتب حکمت شهرستان بابلسر در خصوص فعالیت این مجموعه موفق اظهار داشت: کار ما از بیست سال پیش شروع شد و از ده سال قبل یک مدل مدرسهای را شروع کردیم که یکی از مدلهای نظام آموزشی است چراکه ما اعتقاد نداریم یک مدل واحدی میتواند در کشور وجود داشته باشد که همه مدارس طبق آن مدل واحد ایجاد بشود بلکه باید مدلهای متنوع و مختلفی داشته باشیم که هرکس حق انتخاب داشته باشد و هرکدام از آنها رشد و جهتگیری خاص خودشان را داشته باشند.
مدارس نتوانستهاند رابطه خوبی بین دین و دانش آموزان برقرار کنند
وی در ادامه و در رابطه با آسیب شناسی نظام آموزشی افزود: ما طی چندسال گذشته به آسیب شناسی نظام آموزشی پرداختهایم و به چند سوال مهم رسیدهایم که نظام آموزشی نمیتواند به آنها پاسخ بدهد و در این برنامه چندتا از این سوالات را مطرح میکنیم؛ یکی از سوالات این است که چرا بعد از 37 سال از انقلاب اسلامی هنوز نتوانستهایم فارغ التحصیلانی را با معیار دینی و در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم؟ یعنی اگر دین میگوید یک انسان خوب باید راستگو باشد، اعتماد بنفس و پشتکار و جدیت و غیره داشته باشد را نتوانستهایم به نحو احسن در دانش آموزانمان به مرحله بروز و ظهور برسانیم؟ نه تنها نتوانستهایم به این قضیه برسیم بلکه نتوانستهایم رابطه خوبی بین این دین و دانش آموز برقرار بکنیم.
محسن مقصودی اظهار داشت: در یکی از میان برنامه ها گزارشگر ثریا قرآن را به دانش آموزان داد و واقعا دانش آموزان نمیتوانستند قرآن را ار رو بخوانند که البته خجالت کشیدیم این میان برنامه را پخش بکنیم.
از اول ابتدایی تا پیش دانشگاهی دانش آموزان یکبار قرآن را کامل نمیخوانند!
اردوان مجیدی خاطر نشان کرد: مگر ما اعتقاد نداریم قرآن از متون اصلی و مبنایی در زندگی ماست؟ اما میبینیم که در آموزش ما قرآن در کنار کتابهای دیگر و در حاشیه آنها قرار گرفته است؛ از اول ابتدایی تا آخر دبیرستان کتابهایی را که بچهها میخوانند را اگر جمع کنیم یک کتابخانه بزرگ میشود اما این دانشآموزان یکبار قرآن را از اول تا آخر آن نخواندهاند!
چرا آموزههای مدارس برای دانش آموزان در زندگی روزمره کاربردی نیست؟!
وی در رابطه با سوال دیگر اظهار داشت: چرا فارغ التحصیلان مدارس آنچیزی را که در مدارس یاد میگیرند را نمیتوانند در زندگی روزمرهشان استفاده کنند و چرا آنچیزهای واقعی را که در زندگی به آنها نیاز دارند را در مدرسه یاد نمیگیرند و آنچه که یاد میگیرند، کاربردی نیست؟
مجیدی تصریح کرد: در یک پژوهشی به سراغ زندگی افراد جامعه مثل کارمند، فروشنده و غیره رفتیم و از آنها سوال کردیم که چند درصد مهارت این شغل شما از دوران مدرسه کسب شده است؟ که متاسفانه آمار مثبت 20 درصد بود و 80 درصد پاسخ منفی به ما دادند بطور مثال اگر بصورت ذهنی نگاه کنیم میدانیم که یک گرافیست خوب این کار را از مدرسه و دانشگاه یاد نگرفته است بلکه این مهارت بیرون از مدرسه و فضای آموزشی کسب شده است.
تصمیمگیرندگان اصلی آموزش و پرورش وزیر و معاون وزیر نیستند بلکه آنهایی هستند که صنعت کنکور را به دست دارند
دکتر علی عبدالعالی، مدیر گروه ارتباط با مدارس دانشگاه علم و صنعت در رابطه با کنکور محوری مدارس تصریح کرد: مقولهای به اسم کنکور آزمایشی در سال بالغ بر هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد، همچنین چاپ کتابهای کمک آموزشی بیش از دو برابر کتابهای اصلی است که اینهم بیش از هزارمیلیارد تومان گردش مالی دارد؛ باید اعتراف کنیم که تصمیمگیرندگان اصلی آموزش و پرورش ما وزیر و معاون وزیر نیستند بلکه آنهایی هستند که صنعت کنکور را به دست دارند.
نظام آموزشی و آموزش و پرورش، مریض است
وی تصریح کرد: بنظرم کاملا واضح است که آموزش و پرورش کشور ما مریض است که این موضوع به یک دولت و دو دولت برنمیگردد وشاید وزیر آموزش و پرورش در بسیاری از این مسائل با ما همنظر باشند.
محسن مقصودی در این بین اظهار داشت: تغییرات در پایه کلاسها هیچ تاثیری در بهتر شدن سیستم آموزشی نخواهد داشت بلکه نوع نگاه و پارادایم باید در آموزش و پروش کشور ما تغییر کند.
دکتر عبدالعالی تصریح کرد: بنده یک جمله از مقام معظم رهبری میخوانم که بزرگترین منتقد به نظام آموزش و پرورش کشور است؛ " نظام آموزشی ما نظام فرسوده، قدیمی و کهنه است. نظام آموزشی ماکهنه است، این را ما از اروپایی ها گرفتیم و همینجور نگه داشتیم مثل یک چیز موزهای مقدس که دست به آن نخورد و هربار یک گوشه و کناری را دستکاری کردیم اما نظام، نظام کهنهای است که باید نوسازی بشود."
وی گفت: من باید اول بدانم مریض هستم و بعد به سراغ درمان آن بیماری بروم و همین که آموزش و پرورش بداند اوضاع، اوضاع خوبی نیست دستاورد بزرگی است.
مدرسهای با یک معلم، شش پایه و 58 ماده درسی...
دکتر عبدالعالی در رابطه با آشنایی با یکی از میهمانان گپ و گفت برنامه اظهار داشت: ما در شبکه دو برنامهای داشتیم با عنوان علم با طعم لذت و علت تعطیلیاش این بود که یکی از همینهایی که صنعت کنکور دستشان است میخواست حامی برنامه بشود و این موضوع طنز بود!
وی در ادامه افزود: در این برنامه برای یک از آیتمها از یک مدرسه یازده گروه شرکت کرده بودند که ما گفتیم حتما این مدرسه 2000 نفر جمعیت دارد بنابراین با این مدرسه تماس گرفتم و پشت خط تلفن متوجه شدم آقای مرادی(میهمان گپ) هم مدیر مجموعه هستند و هم معلم علوم، هنر، ورزش و غیره. این یازده گروه حداقل باید دو نفر میبودند که جمعا بیست و دو نفر میشد اما مدرسه اینها 21 نفر جمعیت داشت.
دکتر عبدالعالی خاصر نشان کرد: وقتی شما یک خمیر را به تنور سرد میزنید به زمین میافتد بنابراین تنور باید گرم باشد؛ سر دانش آموزهم باید گرم باشد که بتواند به خوبی آموزش ببیند و آنهایی که معتقدند انجام چنین کارهایی به بودجههای آنچنانی نیاز دارند باید بدانند که با سطل زباله داخل کلاس 12 کار عملی فیزیکی طراحی میشود.
انبوه کتب درسی دست معلمان را بسته است
رامین مرادی، معلم و مدیر مدرسه روستای بابا کرم کرمانشاه، خاطرنشان کرد: انبوه این کتب درسی دست معلمان و دانشآموزان را بسته است؛ ما در مدرسه نوزده نفر هستیم در شش پایه که همگی سر یک کلاس حاضر هستند و در هفته 58 ماده درسی را به این شش پایه آموزش میدهیم که این نشان از هوش بالای دانش آموزان ایرانی است.
سوء تغذیه دانش آموزان جنوب کرمان را کور میکند
مهدی بهرامی، از معلمین جنوب کرمان میهمان بخش گپ و گفت برنامه بود که درخصوص وضعیت کنونی مدارس مناطق محروم اظهار داشت: دانش آموزان مناطق محروم هزینه تحصیلشان را ندارند و به همین دلیل هیچگاه لباس فرم به تن آنها نمیبینیم، آنها حتی پول کتابشان را ندارند؛ درحال حاضر سوء تغذیه بچههای جنوب کرمان را کور میکند.
خانوادهای به دلیل نداشتن هزینه تحصیل فرزندانش را نوبتی به مدرسه میفرستد...
وی یک کیسه برنج به همراه داشت که در رابطه با آن گفت: این کیسه برنج به مثابه کیف یک دانش آموز منطقه جنوب کرمان است که هیچ نوع امکاناتی در آن نیست و این دانش دانش آموزان از حداقلیترین امکانات هم محروم هستند و حتی یک قمقمه آب و یک توپ برای ورزش کردن هم ندارند.
بهرامی تصریح کرد: خانوادهای را دیدهام که به دلیل نداشتن هزینه تحصیل فرزندانش مدرسه رفتن را برای بچههایش نوبتی کرده است؛ در جنوب کرمان سالی یکی دوتا دانش آموز به دلیل عقرب گزیدگی جان خود را از دست میدهند.
لینک برخی از میان برنامههای ثریا؛
dl.sorayatv.ir/play%20back/soraya195-mardomi-phn.mp4
dl.sorayatv.ir/play%20back/soraya195-p2-mardomi-phn.mp4
dl.sorayatv.ir/play%20back/soraya195-p3-kapari-phn.mp4